Hondenpaspoort en registratiebewijs voor een hond

Honden moeten gechipt en geregistreerd worden. Zo kunt u de hond terugvinden als die verloren loopt.

Voorwaarden

  • Honden moeten geregistreerd worden in de centrale databank, DogID
    • vóór ze verkocht of weggegeven worden
    • en in elk geval vóór ze 8 weken oud zijn.
  • De hond kan pas geregistreerd worden na het plaatsen van een microchip.
  • De hond kan slechts op één naam geregistreerd worden.
  • Ook honden die uit het buitenland komen (en minstens 6 maanden in België gaan verblijven), moeten geregistreerd worden.

Procedure

  • Laat een microchip plaatsen door een dierenarts.
  • De dierenarts vult vervolgens een voorlopig identificatiecertificaat in. U krijgt daarvan een kopie en het paspoort van uw hond.
  • De dierenarts verzendt het certificaat naar DogID, de databank voor de identificatie en registratie van honden in België.
  • Als uw gegevens en de gegevens van uw hond verwerkt zijn, ontvangt u een registratiebewijs. Het bewijs bestaat uit twee zelfklevende etiketten die u in het paspoort van uw hond moet kleven.

Wilt u dat uw hond altijd terugkomt als hij verloren loopt? Zorg er dan voor dat u alle nodige documenten meekrijgt als u een hond koopt, zoals het paspoort. In het paspoort staat het chipnummer van 15 cijfers. Op de website van DogID kan a.d.h.v. het chipnummer worden nagegaan wie de eigenaar is.

Wijzigingen melden

Samen met het registratiebewijs ontving u ook een kaartje waarmee u wijzigingen kunt melden. Dat kaartje moet u zo snel mogelijk terugsturen naar DogID bij volgende wijzigingen:

  • overlijden van de hond
  • verhuis
  • verandering van eigenaar: wie de hond verkoopt of weggeeft, moet dat melden aan DogID. De koper moet het paspoort van de hond onmiddellijk meekrijgen bij de verkoop. Na enkele weken krijgt de koper een etiket met de nieuwe gegevens die in het paspoort moeten gekleefd worden.

Wilt u een wijziging melden, maar u bent het kaartje kwijt?

  • Bij verandering van verantwoordelijke kunt u ook een gezamenlijke verklaring opstellen en naar DogID sturen, ondertekend door uzelf en de nieuwe verantwoordelijke. Na ontvangst zal DogID de wijziging uitvoeren.
    Als u geen contact meer hebt met de vorige eigenaar, dan kunt u een schriftelijk verzoek sturen naar DogID. DogID zal dan het akkoord aan de oude verantwoordelijke vragen om de wijziging uit te voeren. Deze procedure duur +/-3 weken.
  • Bij verhuis of overlijden van de hond, vraagt u aan DogID om de kaart “Aanvraag tot wijziging‘ op te sturen.

Duplicaat aanvragen

U kunt via uw dierenarts een duplicaat van het hondenpaspoort aanvragen.

Meebrengen

Bedrag

12,39 euro + dierenartskosten.

Uitzonderingen

Regelgeving

Koninklijk Besluit van 25 april 2014 betreffende de identificatie en registratie van honden.